A/B Testi Varyasyon Hazırlama İşlemi

A/B Testi gerçekleştirirken en önemli unsur oluşturduğunuz hipoteze bağlı olarak varyasyonlar gerçekleştirmektir. İşin spesifik kısmı yani uygulamaya konacak görünümler kısmı burasıdır.

Varyasyon olarak adlandırılmasının sebebi, A/B testi için farklı görünümler sunulması gerekliliğidir. A/B testindeki ana unsur aynı zaman dilimi içerisinde ölçüm yapmaktır. Çünkü şöyle diyelim, siz tek sürüm üzerinde çalışıyorsunuz, ve logonuzda değişiklik yaptınız. 1 ay sonra baktınız ki kullanıcı sayınız ikiye katlandı. Dediniz ki, demek ki mesele logoymuş. Ama o iş öyle olmayabilir. Bazı zaman dilimlerinde sitenize rağbet artıyor, diğer zaman dilimlerinde azalıyor olabilir. Bu yüzden aynı zaman dilimi içerisinde ölçüm yapmak çok önemlidir. A/B testi de tam bu iş içindir. Aynı zaman dilimi içerisinde kullanıcıya iki farklı görünüm sunulur ve bu görünümlere göre değerlendirme yapmaktır.

Peki varyasyonlar nasıl hazırlanır? Ama esas önemli şu, varyasyonda ne yapılır? A/B Testi Kriterleri yazımızda bundan bahsetmiştik. Tekrar söylememiz gerekirse Font değişikliği yapmanız yeni bir varyasyondur, arkaplan rengini değiştirdiğimiz görünüm de bir başka varyasyondur. Bunları tercih etmek size kalmıştır. Bunları yazılımsal olarak siz de yapabilirsiniz, araç da kullanabilirsiniz. Size bu yazımızda A/B Testi Araçları Konusundan bahsedeceğiz.

A/B Testi Araçları

Visual Website Optimizer (VWO)

Bu site sizin convertion rate'inizi yani dönüşüm oranınızı artırmayı vadediyor. Dolandırıcı olduklarını düşünmeyin, gerçekten çok başarılı işleri var. Başarılı olmalarının sebebi kullanıcı alışkanlıklarına dair tecrübelerinin bulunması. Bu yüzden test edilmiş, alışılmış varyasyonları sitenize uygulayarak hedefinize ulaşmanızı sağlıyorlar. 


Mesela yukarıdaki resimde ufak bir görünüm değişikliği yaparak %21 convertion rate'i, %51'e çıkarmışlar. Bu biraz uçuk gibi, siteye gelenlerin %51'inin ürün aldığını iddia etmekte. Ama cidden görünüm değişiklikleri satış oranlarını ciddi anlamda etkiler. bugün amazon sitesine saçma sapan bir görünüm entegre etsek, şirket yüzlerce milyon dolar zarar edebilir. Bu konular şaka değil yani. Ücretsiz sürümünde ise siz kendi sitenize değişiklik yapabiliyor, varyasyonlar oluşturabiliyorsunuz.

Peki bu şirket web sitenize ne yapıyor?

Text Değiştirme
Link Değiştirme
HTML düzenlemeleri
Yeniden Düzenlemeler
Taşıma işlemleri
Yeniden boyutlandırma işlemleri
Gizleme
Kaldırma
CSS Düzenlemesi

Google Content Experiments

Google'ın en harika işlerinden birisi olan bu uygulama sayesinde 5 ayrı varyasyon oluturup sonuçlarını Google Analytics üzerinden kontrol edebiliyorsunuz. En güzel tarafı da Google kendiliğinden yüksek dönüşüm oranına sahip olan varyasyonu tespit edip ön plana koyması. Ancak unutmayın, oluşturduğunuz varyasyonları Google Analytics üzerine entegre etmeniz çok önemli. 


Optimizely

Bu uygulama Web sitelerinize ve mobil uygulamalarınıza A/B Test yapmanıza imkan vermektedir. Çeşitli görünüm varyasyonları yaratarak kullanıcılarınıza sunma imkanı verir. Optimizely uygulamasının bir avantajıda tek satırlık bir javascipt eklentisidir. Bu snippet'ı sitenize ekleyerek faklı varyasyonları kullanıcılarınıza göstermeniz oldukça kolaylaşır. Ziyaretçilerin analizini yaparak sizlere veri analizi yapma fırsatı sunmaktadır. 

Optimizely'nin en önemli avantajı mobil uygulama a/b testi yapma imkanı vermesidir.

Mutlaka Okuyun! A/B Testi Nasıl Uygulanır?

Etiketler: , , , , ,