Mutlaka Okuyun! A/B Testinde Uygulanan Kriterler
 |
ab testi |
A/B Testi Süreci Adımları
- Arkaplan Araştırması - Background Research
- Bilgi Toplama - Collect Data
- İşletme Hedefi Belirleme - Set Business Goals
- Yapı Hipotezi - Construct Hypothesis
- Hipotez Geliştirme - Create Variations/Hypothesis
- Hipotezleri/Varyasyonları Uygulama - Running The Variations
- Veri Analizi - Analyze Data
Arkaplan Araştırması (Backgrund Research)
Background Research A/B testi sürecinde oldukça önemli bir role sahiptir. İlk adımdır. Bu adımda web sitenizin sıçrama noktalarını (bounce rate) tespit etmeniz gerekir. Yani web sitenizde ya da uygulamalarınız hangi dönemlerde ya da hangi değişikliklerde daha çok talep görmüş bunun tespitini yapmanız gerekiyor. Bu tip işlemler için
Google Analytics gibi uygulamalar gayet idealdir.
Bilgi Toplama (Collect Data)
Google Analytics ve benzeri yerlerde yaptığınız arkaplan Araştırması sürecinde ettiğiniz bilgileri toplamanız gerekmektedir. Bunu xml dökümanlarına dökebilirsiniz. Google Analytics'in bu tip hizmetleri bulunmaktadır. Oldukça düşük ziyaret oranına sahip web sayfalarınızın ve oldukça yüksek ziyaretçiye sahip linklerinizi tespit etmelisiniz. Bu linkler üzerinde test uygulayıp sonuçlarını kontrol edebilirsiniz.
İşletme Hedefi Belirleme (Set Business Goals)
Bir girişimin en önemli niteliği hedefidir. Bu hedef bazen yüksek ziyaretçi oranı, bazen de fazla satış yapmak olabilir. Çok ziyaretçiye sahip bir web sitesi istediği satışı yapamayabilir. Ana hedefi belirlemek çok önemlidir. A/B testi ana hedefi belirleme noktasında devreye girer. Ana hedefe yaklaşmanız A/B testinin ana amacıdır.
Yapı Hipotezi (Construct Hypothesis)
A/B testi için ana hedef belirledikten sonra bu hedefe ulaşmak için bir yöntem belirlemelisiniz. Bu yöntem sitenizin ya da uygulamanızın mevcut durumdan daha iyiye yönlenmesi için devreye sokulmalıdır. Bu uğurda ortaya yeni bir hipotez koymalısınız. "site içi navigasyon daha kullanılır hale getirilmelidir" gibi ortaya konan bir fikire binaen, mesela related posts yani benzer yazılar türü bir modül devreye sokulabilir. Bu devreye sokulan modülün navigasyona olan etkisi test edilebilir.
Hipotez/Varyasyon Geliştirme (Create Variations/Hypothesis)
Bir hipotez üretildiğinde A/B testi için 2 varyasyon üretmek gereklidir. Hangi varyasyonun kullanıcılar tarafından daha çok sevildiği ölçülmedilir. Bu ölçme değerlendirmesi için kullanabileceğniz araçlar aşağıda listelenmiştir.
- Visual Website Optimizer (VWO)
- Google Content Experiments
- Optimizely
Bu varyasyonları renk değiştirerek, fontları değiştirerek ve benzeri yöntemleri uygulayarak gerçekleştirebilirsiniz.
Varyasyonları Uygulama (Running The Variations)
Bir önceki adımda gerçekleştirdiğiniz varyasyonları kullanıcıyla buluşturmanız gereklidir. Tabii hepsi A/B testi mantığında uygulanmalıdır. Hangi varyasyonun daha çok sevildiğini analiz raporlarını takip ederek ölçebilirsiniz. (Google Analytics gibi uygulamalar)
Veriyi Analiz Etmek (Analyze Data)
Yukarıdaki tüm adımları tamamladıktan sonra verileri analiz etmeniz gerekecek. Web sitenizin hangi versiyonları sizi business goals (işletme hedefi) unsuruna yaklaştırdığını değerlendirmelisiniz. Mesela ana hedefiniz kullanıcıların ürününüzü fazla şekilde satın alması olsun. Hangi sürümü kullanan kullanıcılar daha çok ürün satın almış şeklinde bir veri analizi yapmanız gerekmektedir. Sizi hedefinize daha çok yaklaştıran sürüm, o an, sizin için doğru olan sürüm demektir. Ama bunun manası mutlak doğruluk demek değildir. Bu sadece sizin ürettiğiniz hipoteze bağlı olarak gerçekleşen bir değerlendirmedir.